teenZone

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى للشباب والمراهقين

4 مشترك

التحرش فى مصر

عبد الشهيد
    عبد الشهيد
    Teenager
    Teenager

التحرش فى مصر Empty التحرش فى مصر

مُساهمة من طرف عبد الشهيد الثلاثاء يونيو 04, 2013 1:12 pm

معلش يا جماعة بس الموضوع كان لازم يتكتب من زمان و ياريت محدش ياخد الموضوع على نفسه ده كلام عام

طبعا التحرش مشكلة اجتماعيه كبيرة
    الاول ليه بيحصل التحرش حتى لو تحرش بالكلام بس برده ؟ ............
    هل ده سببه الولاد ؟ .... و لا سببه البنات ؟ ......
    الجواب سببه البنات و الولاد .....................
    نبدأ بالبنات عشان هما السبب الاول و مش معنى كده ان اللوم كلوه يبقى على البنات برده الولاد غلطانين
    لكن البنت تقدر تقوليلى ليه اللبس الى انت بتلبسيه ده ؟ ........ هل عشان يبقى شكلك حلو ولا ايه ؟؟؟؟
    و مفيش حاجة اسمها البس اللى انا عاوزاه انتى مش لوحدك فى البلد .........
    و بعدين انا نفسى اعرف انتى بتفرحى لما الشباب بيعاكسوكى او حتى بيبصولك...
    مش بتتضايقى لما حد يعملك حركة مش تمام و انتى ماشيه فى الشارع .....
    ساعتها انتى بتحسى انك مالكيش قيمة ....... فليه ؟؟؟؟؟؟؟
    و مش معنى كده ان كل البنات تلبس اسدال لكن لبس واسع شويه و بلاش الفرح اللى يتعمليه فى وشك و لو كنت عاوزة تعملى ميكياج بلاش تتقليه اوى كده
    ليه بقى اللى انتى بتلبسيه ده و احب انهى كلامى عند البنات بقول الله تعالى " ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم"

نيجى للشباب

انت ايه معندكش دم معندكش اخوات تخاف عليها ايه شعورك لما حد يعاكس اختك او امك او بنت خالتك او ... او... او....
    انت ساعتها لو بأيدك انك تقتل اللى قدامك كنت قتلته طب ليه بقى تعاكس و بعدين انا قولت فوق ان البنات لازم يلبسوا كويس طب و افرد ان واحدة لبست محزق و ملزق انت تقع فى الغلط ليه ...
    طب يا راجل بذمتك نظرات الاحتقار اللى بيبصها الناس عليك لما تعاكس مش بتحتقر نفسك ساعتها
    و بعدين يا اخى استفدت ايه لما عاكست زدت حاجة .... نقصت حاجة
    لا طبعا ............ طب ليه بقى تحط نفسك فى موقف زى ده
    لا و الكبيرة لو قدام ابوها او اخوها او اى حد قريبها
    و احب انه كلامى مع الشباب بنفس الايه اللى كتبتها فوق " ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيورا ما بانفسهم "
    و احب ازود كمان " كما تدين تدان "

ملحوظة : الكلام ده للى لسه عندوا شويه احساس فى زمن معظم اللى فيه مصلحنجية و انا اسف عن اى لفظ معجبش حد و بكرر كلامى يا ريت محدش ياخد الموضوع على انى بكلمه هو او هى ده كلام بشكل عام
    RED_X
    RED_X
    Admin
    Admin

التحرش فى مصر Empty رد: التحرش فى مصر

مُساهمة من طرف RED_X الأربعاء يونيو 05, 2013 1:47 pm

والله عندك حق يا عبد الشهيد ولازم كل واحد يبدأ بنفسه الاول مش يستنى لما كل اللى حواليه يتعدلوا عشان يتعدل
    عموما ربنا يهدى الكل

وشكرا ع الموضوع الرائع بصراحة كان نفسى اتكلم فيه من زمان لأنها بقت مشكلة كبيرة اوى اليومين دول
    Ana sora
    Ana sora
    Teenager
    Teenager

مُساهمة من طرف Ana sora الأربعاء يونيو 05, 2013 2:53 pm

كلام جمييييييييييل جدـــــــــــــــــــدا بس فى حاجه ان حضرتك مقولتوش انى فى بنات بتبقا لبسه لبس واسع جدا وبرده بيحصل تحرش معتقدش ان العيب قى البس العيب فى الناس وطريقه التربيه والتعليم
    Mado Medo
    Mado Medo
    Cool Teenager

مُساهمة من طرف Mado Medo الأربعاء يونيو 05, 2013 3:09 pm

الصراحه ............... أنا مش عارف دى بقت حاجه تخنق والله بس أنا مع Ana Sora أن المشكله ف التربيه وأن الأب والأم لهم دور كبير ف ده

وشكرا ع الموضوع الرائع جدا ده ty
    RED_X
    RED_X
    Admin
    Admin

مُساهمة من طرف RED_X الأربعاء يونيو 05, 2013 3:13 pm

Ana sora كتب:كلام جمييييييييييل جدـــــــــــــــــــدا بس فى حاجه ان حضرتك مقولتوش انى فى بنات بتبقا لبسه لبس واسع جدا وبرده بيحصل تحرش معتقدش ان العيب قى البس العيب فى الناس وطريقه التربيه والتعليم

انتى كده بتتكلمى ف حالات شاذة لأن قليل أوى لما شباب يعاكس بنت لبسها محترم لأنه اصلا بيتكسف يعاكسها ومش بتبقالوا حجة يبرر بيها تصرفه

أما لما تبقى لابسة اللبس ال...غريب اللى احنا بنشوفه ده بتلاقى كل الشباب بيعاكسوها

حتى المحترمين بتلاقى عنيهم بتروح ناحيتها غصب عنهم

معلش ما احنا بشر برضوا

أنا طبعا مش موافق على التصرفات دى بس فعلا جزء كبير من الحكاية دى بيحصل بسبب اللبس وطريقة المشى والكلام

ما هو لما تلاقى واحدة واقفة بتتكلم مع صاحباتها بصوت عالى وعمالة تضحك ولابسة لبس م اللى انتى عارفاه

متتوقعيش ان الشباب اللى حواليها ملايكة يعنى

أقل حاجة هيبص عليها ويتكلم مع اصحابه عليها كلام مش كويس

عبد الشهيد
    عبد الشهيد
    Teenager
    Teenager

مُساهمة من طرف عبد الشهيد الخميس يونيو 06, 2013 12:07 am

Ana sora كتب:كلام جمييييييييييل جدـــــــــــــــــــدا بس فى حاجه ان حضرتك مقولتوش انى فى بنات بتبقا لبسه لبس واسع جدا وبرده بيحصل تحرش معتقدش ان العيب قى البس العيب فى الناس وطريقه التربيه والتعليم

ساعتها يبقى هو الغلطان و انا معاكى فى كده بس فى حاجة مستحيل نغير الناس كلهم و لكن انا بقول نقلل منهم و الباقى بنفسه هايسكت لما يلاقى كل اللى حوليه محترم
    RED_X
    RED_X
    Admin
    Admin

مُساهمة من طرف RED_X الخميس يونيو 06, 2013 12:34 pm

تمام يا عبد الشهيد كلام سليم

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس أكتوبر 10, 2024 11:29 pm